رسول حائز

سینما، تئاتر و ادبیات

سینما، تئاتر و ادبیات

ده انیمیشن عروسکی برتر در سه دهه‌ی اخیر

شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱ ب.ظ

 

در این مطلب قصد داریم به معرفی ده فیلم بلند انیمیشن استاپ موشن سال های اخیر بپردازیم. این آثار از جمله موفق ترین نمونه های انیمیشن عروسکی در سه دهه ی اخیر به شمار می‌روند و هر یک موفقیت های بسیاری را در زمان پخش به دست آورده و در شمار آثار ماندگار این تکنیک از پویانمایی در آمده اند.



1- کابوس قبل از کریسمس (1993) به کارگردانی هنری سلیک و تهیه کنندگی و نویسندگی تیم برتون. محصول والت دیزنی پیکچرز. سایت Rotten tomatoes این فیلم را بهترین فیلم تاریخ سینما در میان فیلم های کریسمس لقب داد.



2- جیمز و هلوی غول پیکر (1996) به کارگردانی هنری سلیک و تهیه کنندگی تیم برتون و دنیس دی نووی. این فیلم که بخش هایی از آن به صورت زنده (Live Action) ساخته شده است محصول کمپانی دیزنی است و بر اساس داستانی به همین نام نوشته ی رولد دال ساخته شده است. هِنری سلیک و تیم برتون در این فیلم دوباره به همکاری پرداخته اند.



3- فرار مرغی (2000) به کارگردانی پیتر لرد و نیک پارک محصول کمپانی آردمن. پیتر لرد و نیک پارک که آنها را با مجموعه فیلم های دوست داشتنی والاس و گرومیت می شناسیم، نویسندگان این انیمیشن جذاب نیز هستند.



4- عروس مردگان (2005) به کارگردانی تیم برتون و مایک جانسون و نویسندگی تیم برتون و کارلوس گرنجل. محصول کمپانی برادران وارنر. یک فیلم در حال و هوای آشنای سینمای تیم برتون با صداپیشگی جانی دپ و هلنا بونهام کارتر.



5- کورالاین (2009) یک استاپ موشن دیگر از هنری سلیک که فیلمنامه ی آن را نیز از رمانی به همین نام نوشته ی نیل گیمن اقتباس کرد.



6- آقای فاکس شگفت انگیز(2009) اولین فیلم انیمیشن خالق جزیره ی سگ ها "وس اندرسون" که فیلمنامه ی آن را همراه نوآ بامباک بر اساس رمانی کودکانه از رولد دال به نگارش درآورده اند. این فیلم توسط کمپانی فاکس قرن بیستم به نمایش در آمده است و صداپیشگانی همچون جرج کلونی و مریل استریپ در آن به ایفای نقش پرداخته اند.



7- پارانورمن (2012) به کارگردانی سام فل و نویسندگی کریس باتلر. یک فیلم کمدی-ترسناک با صداپیشگی کیسی افلک که از تکنیک 3D Stopmotion بهره می برد.



8- فرانکن وینی (2012) اثری دیگر از تیم برتون که بازسازی فیلم کوتاهی از خود او محصول 1984 است. این فیلم ادای احترامی به فرانکنشتاین (1931) است که بر اساس رمانی از مری شلی به تصویر کشیده شد.



9- غول های جعبه ای (2014) به کارگردانی گراهام آنابل و آنتونی استاچی. یک انیمیشن استاپ موشن دیدنی با صداپیشگی بن کینگزلی، ال فانینگ و ...



10- کوبو و دوتار (2016) یک انیمیشن فانتزی-اکشن جذاب که توسط استودیوی لایکا و برای فاکس فیچرز تهیه شده. کارگردان آن تراویس نایت و نویسندگان آن مارک هیمز و کریس باتلر هستند. در این فیلم آرت پارکینسون، متیو مک کانهی، چارلیز ترون و رالف فاینس به صداپیشگی پرداخته اند.

بی تردید می توان به این فهرست نام های دیگری افزود. اما آنچه مسلم است این ده فیلم، تعدادی از بهترین آثار انیمیشن استاپ موشن در سال های اخیر به شمار می روند. امروز تکنولوژی های نوین از جمله پرینت سه بعدی و فناوری های رایانه ای به کمک این تکنیک آمده اند و به طور حتم در سال های آتی شاهد شاهکار های بیشتری از این نوع انیمیشن خواهیم بود. 

بهترین انیمیشن عروسکی (استاپ موشن) که تا به حال دیده اید چه نام دارد؟ 


رسول حائز

 

 


  • رسول حائز

نظرات  (۲)

کابوس قبل از کریسمس عالیه
  • سام شاه محمد نژاد
  • سلام کارتون های کمپانی Aardman مسل همون chicken run که خودتون گذاشته اید رو تماشا می کنم مخصوصاً والاس و گرومیت! 

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی